- 1. Hur fungerar en slungkoppling i arbete?
- Kopplingen är en automatisk växellåda, som aktiveras av det ökande varvtalet hos motorn.
- Kopplingen ska inte engagera sig när skotern går på tomgång.
- Tomgångsvarvtal på motorn är normalt ca 1.650 rpm + / - 200 rpm.
- 2. Undvik Värmeskador
- Genom att ordentligt smörja din koppling kan du undvika värmeskador. När värmeskador uppstår, kommer kopplingen aldrig koppla ur och maskinen kommer att börja ta sig fram av sig själv så fort du startar motorn. Man kan se värmeskador på insidan av kopplingstrumman. Istället för svart har metallen fått en blå färg. Kopplingen måste bytas ut om den har värmeskador. Värmeskador täcks aldrig av garantin.
- 3. Olja Bussningen:
- Olja bussningen som ligger i drevet minst efter två (2) timmars körtid.
- Du måste olja kopplingen ännu oftare om du har små barn som kör på ett litet område. Det kommer nämligen aldrig gå tillräckligt snabbt för att koppla in kopplingen hela vägen. Kopplingen fortsätter att alstra värme tills den hakar fast i trumman.
- 4. Hur smörjer jag kopplingen?
- Bakom snäppringen, intill kuggarna vid slutet av kopplingen. Det finns en intern bronsbussning bakom låsringen som kräver smörjning och det är upp till dig att lägga den där varje gång.
- Med motorn avstängd, spruta några droppar olja bakom låsring när bussningen är varm.
- Du kan även olja kopplingen innan den körts varm. Olja kopplingen och ge oljan några mintues att tränga ner i bussningen, om du inte ger oljan tid att komma ner till bussningen kommer oljan bara att slungas bort som är detsamma som att inte smörja det alls eftersom oljan når aldrig bussningen.
- Lägg inte olja inuti kopplingen. Hålen på trumman är till för att släppa ut den varma luften ut ur kopplingen. Spruta inte OLJA I dessa hål! När olja kommer i trumdelen av kopplingen kommer det att orsaka överdriven slirning, vilket innebär att onödigt värme kommer att genereras.
- 5. Vilken olja ska jag använda?
- En bra bil-olja som 10W30 eller en rak 30 vikt olja är perfekt. Det är en bra idé att olja kedjan samtidigt. Om kedjan blir sladdrig pga av brist på olja bör den bytas ut innan det skadar kopplingsdrev. En ny kedja är billigare än en ny koppling.
- 6. Några körvanor som kan förstöra en koppling:
- Att köra för långsamt. Kopplingen börjar greppa runt 2.000 rpm och låser upp runt 2.600 rpm (Gäller ej koppling till BriggsLO206). Att köra med full gas ger kopplingen en chans att svalna. Full gas låser skorna i kopplingen mot trumman. När kopplingen inte är låst glider skorna mot trumman och orsakar enorma värme som torkar upp smörjningen i den oljeimpregnerade bussningen. Den enorma mängden värme som genereras kan också glödga fjäder som är hjärtat av kopplingen. Om skorna blir lila från hög värme är det mer än sannolikt att kopplingen är förstört och fjädern inte längre har förmågan att dra tillbaka skorna vid tomgång.
- Ju längre du kör med full gas desto bättre är det för kopplingen, eftersom det ger den en chans att svalna innan nästa engagemang.
- Att köra med foten på bromsen är ett problem med nya förare som är osäkra på sig själva. När man kör en barnskoter för första gången ska man försöka hitta ett öppet område som inte har några hinder som man måste manövrera runt. Föraren måste först kunna bygga upp sitt självförtroende på skotern innan det kommer hinder i deras väg. En liten bakgård är inte ett bra ställe att lära sig att köra en barnskoter. En fotbollsplans storlek är bättre. Lär ditt barn att köra med en hand på bromsen eller gas men inte trycka in båda handtagen samtidigt. Man ska antingen köra eller stanna, men inte göra båda samtidigt.
|