- Ändra drevning för högre fart. Att sätta ett betydligt mindre bakdrev än vad barnskoterns motor och koppling är anpassad för kommer att resultera i kopplingsproblem. Det kan gå bra på platt hårdpackad snö samt is, men när det blir tyngre före eller kuperad teräng kommer problem att uppstå pga ökat slitage. Ett mindre bakdrev ger högre fart, men du skapar ditt eget problem när orginalkopplingen inte är konstruerad för att hantera den.
- Vikten. En centrifugalkoppling är utformad för att kunna driva en viss vikt framåt. När viktgränsen överskrids förkortas kopplingens livslängd. Som tur är finns det kraftfullare slungkopplingar och överskrids även deras vikt köper man sedan en momentomvandlare eller variator och undviker problemen med att bränna upp kopplingen som annars är resultatet av att man ber den att göra mer än vad den var avsedd för.
- Utväxlingsförhållande. Förhållandet mellan drevet på slungkopplingen och bakdrevet bör inte underskrida 3,6 på Polaris, 3,8 på Arcti Cat och 4,0 på Ski doo (Kopplingens kuggar genom bakdrevets kuggar). En momentomvandlare / variator har en variabel systemhastighet mellan drivaren och den drivna remskivan så det kan förbättra detta förhållande, vilket ger momentomvandlaren en fördel jämfört med det raka kopplingssystemet. Det förbättrar förhållandet och gör att man kan använda mindre drev och ändå köra mycket långsammare utan att det göra någon skada på kopplingssystemet. En momentomvandlare är ett dyrare systemet i början, men det kommer att hålla längre och är mer problemfri när det underhålls.
- Begränsningar. Man bör inte försöka minska en barnskoters hastighet genom att begränsa gashandtagets spelrum eller genom att sätta en strypning i förgasaren för att begränsa fullt varvtal. Endera av dessa metoder resulterar i att kopplingen slirar, vilket är självdestruktivt. En koppling behöver fullt varvtal för att skorna ska greppa trumman så snabbt som möjligt för att kunna börja svalna. Vill ban minska barnskoterns hastighet är det bättre att köpa en koppling med fler kuggar och hub med ett antal drev att växla mellan.
- 7. Om din barnskoter har en smörjnippel i vevaxeln?
- Om din barnskoter har en smörjnippel i vevaxeln för smörjning bör påfyllning av fett en gång i månaden vara tillräcklig smörjning. Fettet kommer då istället från insidan av kedjehjulet och utåt, vilket är ett bättre sätt att smörja kopplingen. Kilspåret i vevaxeln fungerar som en reservoar för fettet som skär ner på frekvensen som behövs för underhåll jämfört med inoljning vid låsringens område. Kedjan behöver fortfarande oljas ofta för att hålla den från slitage. Klisterolja eller kedjespray ska det stå på burken.
- 8. Hur en kedja påverkar din koppling?
- Alla kedjor blir utsträckta över tiden. När kedjan börjar hänga trots att kedjesträckaren står i ändläge är det dags att byta. Observera att orginalkedjesträckaren på en barnskoter med åren mattas ut och måste bytas. Vid byte av slungkoppling är det viktigt att fastslå att kedjan går i en rak linje mellan dreven. Det kan i vissa fall behövas bussningar. Det ska gå att lyfta kedjan 1 - 1,8cm när den sitter på plats. En för sträckt kedja ökar friktionen på bussningen eller rullagret, vilket kan få den att greppa när motorn går på tomgång.
- 9. Utbilda föraren?
- Lär ditt barn hur man gör underhåll på barnskotern och ta ansvar för dess underhåll. Varannan tankning är lämplig intervall för smörjning av kedjan och kopplingens bussning.
- 10. Hur länge håller kopplingen?
- Om det har installerats på motorns vevaxel på rätt sätt, utan att ha använt "magiska hammaren" för att dunka den fast på axeln och följt alla tips här ovan så kommer kopplingen hålla flera år.
- Men om det är felaktigt installerad, överbelastas, kör i brant terräng, övervikt eller för tuff drevning så kan den vara slut efter 20 minuters användning.
- En barnskoter med större motor än 8hk eller under 3,0 (Polaris), 3,2 (Arctic Cat), 3,4 (Ski doo) i drevning bör utrustas med momentomvandlare eller variator som använder rem och kedja.
|